Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Hvordan starter jeg en webshop

Følg os

Når du har besluttet at starte en webshop, er det meget at planlægge og organisere. Vi har samlet 5 tips (og et bonustip!) som du bør du overveje for at sikre, at du lykkes

5 TIPS TIL START AF WEBSHOP

1. Forske og planere produkter som du kan sælge

At du stiller dig spørgsmålet “hvordan starter jeg en webshop” er et rigtigt godt tegn for succes. Før du starter webshoppen, er det nemlig altid godt at forske og planlægge dine produkter lidt tættere på. Du har sikkert en idé om, hvad du ønsker at sælge, hvordan man sælger, og hvad markedet for dine produkter ser ud. Med en reel markedsanalyse får du dog værdifulde oplysninger, der kan hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger og finjustere opsætningen.

Start din markedsanalyse ved at vælge produkter eller et produktområde med potentiale. Det betyder både, at der skal være en efterspørgsel efter dine produkter, og også at der skal være margener på dem, så du rent faktisk kan tjene penge. Et værktøj, du kan bruge til at se tendenser på Google, dvs. Angiv potentielle produkter, du vil sælge, og sammenlign dem med hinanden. Tendenserne på Google tendens til at være en god afspejling af, hvad situationen ser ud i “virkelighed” så godt. Det, der trender på Google, siger meget om, hvor mange besøgende og potentielle kunder du kan få. Du skal altid være et skridt foran dine kunder, så du er der, når de ankommer i deres købsbeslutning.

Hvilke produkter skal du sælge i din webshop? Uanset hvad – gør din forskning!

Derefter analysere dine konkurrenter, de virksomheder, der sælger de samme eller lignende produkter som dig. Hvad gør de, der er gode? Tag deres bedste funktioner og ideer og gøre dem til dine egne. Er der for mange konkurrenter, der sælger det samme? Så måske markedet er målt, og du bør tænke på et andet produkt, eller hvad du kan gøre i form af pris, service eller sortiment, der vil give folk mulighed for at vælge at shoppe i din webshop i stedet for alle andre. Kendskab til dit unikke salgsargument (USP), før du starter webshoppen, vil hjælpe dig i mange situationer.

Endelig bør du også niche dig selv. I starten, når du starter webshop, kan det være kompliceret og dyrt at dække et meget bredt produktområde. Ved niche dig i et smallere område, kan du fange kunder, der ønsker disse produkter, holde priserne nede, tilbyde bedre service og viden. Desuden hjælper det at opnå gode resultater på søgemaskinerne – du har nogle meget specifikke ord og sætninger at satse på i stedet for at arbejde med en bred vifte af søgeord.

Således er en god første forskning og produktplanlægning for din kommende webshop at vælge produkter med potentiale, analysere dine konkurrenter og niche dig selv i et smallere produktområde.

Udvikling af en digital strategi, når du starter webshop vil lægge grunden til succes online. Så har du en omfattende plan for din virksomhed som en guide i dit arbejde.

2. Vælg en passende platform til din webshop

Når du har gjort dit marked analyse og besluttet, hvilke produkter til at sælge, Det er tid til at vælge din e-handel platform. Dette vil være en af dine største beslutninger (og måske endda de sværeste) i processen med at starte webshoppen. Der er mange forskellige systemer at vælge imellem, såsom WooCommerce eller Magento. Hvad der passer dig, afhænger af en række faktorer.

Hvad er dit budget? Ud fra din prognose for, hvor meget du vil sælge, hvor mange penge kan du bruge om året på din webshopløsning? Gennemgå forskellige leverandører, og se på deres omkostninger, både i opstarts- og driftsomkostninger. Sørg for, at det, du føler, du har brug for, er inkluderet i de årlige omkostninger. Støtte? Ubegrænset produktsortiment? Nemme muligheder for at opdatere dig selv? Alle er en vigtig del at tænke på.

Hvad er dine funktioner i din webshop? Skal det være tilgængeligt på flere sprog? Skal produkter være i stand til at have forskellige varianter (størrelser, farver, osv.)? Sørg for, at din webshopudbyder kan tilbyde de funktioner, du har brug for.

Hvordan skal din webshop se ud? Skal det have et helt unikt design fra bunden eller bygget i henhold til en skabelon for at holde startomkostningerne nede? Hvor er dine kunder, og hvad er deres præferencer? Angiv så omhyggeligt som muligt for at hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning.

Endelig bør du også overveje, hvilke betalingsløsninger, forsendelsesløsninger og potentielle links til forretningssystemer, du vil bruge. Der er mange forskellige betalingsudbydere, og de fleste af dem tilbyder kort, faktura, bank og rate betalinger. Hvilke betalingsmetoder passer bedst til dine kunder? Hvilke betalingsudbydere skaber den største sikkerhed for besøgende og får flere til at konvertere til kunder? Hvilken forsendelsesmetode er mest effektiv? Tal om dette med din e-handel udbyder.

8 ting, jeg ville ønske jeg vidste, før jeg startede en netbutikAt du stiller dig spørgsmålet "hvordan starter jeg en webshop" er et rigtigt godt tegn for succes.

 

3. Optimere webshoppen til dine mobilkunder

Vidste du, at 41% af svenskerne bruger deres mobiltelefon til at foretage e-handel køb? (Se PostNords rapport om e-handel i de nordiske lande). Men mange forbrugere annullere deres køb, fordi online butik, de skulle shoppe i ikke var mobil-venlige. Med en såkaldt responsive webshop tilpasses designet automatisk til den besøgendes skærmstørrelse, så de får en god shopping oplevelse både på computer, tablet og mobil. Sørg for, at strømmen flyder godt selv på mobil, så den besøgende ikke oplever forhindringer i deres købstur.

4. Kom i gang – prøv dig frem!

Planlægning og analyse i al herlighed, men ikke sidde fast i denne sump for længe. Brug ikke for meget tid på små detaljer, du vil aldrig vide med sikkerhed, hvordan kunderne vil opføre sig i din webshop. Kom i gang, test din vej, lære af dine fejl!

Bed også folk, du kender, om at besøge din webshop og fortælle os om deres oplevelse. Ofte får du værdifulde tips om problemer, som du kan løse med det samme og ideer om funktioner, du kan gennemføre i fremtiden.

5. Uden trafik, så har du intet salg

Når din webshop endelig er klar, og du lægger i dine første produkter, tænke over, hvordan man kan tiltrække trafik til det. Der er tre typer trafik, du kan satse på: direkte trafik, organisk trafik og betalt trafik.

Direkte trafik er en besøgende, der indtaster din www-adresse i adresselinjen og dermed går direkte til din webshop, uden nogen mellemmænd såsom en søgning på Google. Da din webshop er helt ny, er det svært at få direkte trafik, der er ikke så mange, der kender dig endnu.

Organisk trafik er ubetalt trafik, der kommer gennem søgninger på Google og de andre søgemaskiner. For at få denne trafik, din webshop skal være god søgemaskine optimeret. Med en søgeordsanalyse dybest set, du ved, hvilke produkter og vilkår, du skal investere i at optimere. Derefter aktivt arbejde med nye produkter, produktkategorier, oplysninger om dit produkt områder og søge efter samarbejder med for eksempel blogs i dit område til konstant at forbedre din søgemaskine resultater.

Betalt trafik er trafik, som du får gennem annoncer på søgemaskiner, sociale medier eller andre hjemmesider. For eksempel via Googles annonceprogram Google Ads til at købe annonceplads i søgeresultaterne. Du betaler pr. klik (dvs. pr. besøg), og du angiver dit eget budget og vælger, hvilke ord du vil ses på. Det er en fantastisk måde at få trafik til butikken i bagagerummet og vise, at du eksisterer. For derefter at minde disse besøgende om, at du eksisterer, og opfordre dem til at gennemføre deres køb, kan du bruge marketingannoncering, hvor du annoncerer specifikt mod dem, der allerede har besøgt siden.

Bonus tip: drag fordel af de sociale medier

81 % af de svenske internetbrugere bruger sociale medier – 56 % gør det dagligt (svenskerne og internettet 2017). Opret dedikerede konti til din webshop og brug dem til at kommunikere direkte med dine kunder. Vær aktiv, og opret interaktion ved at bidrage med indhold, som de ønsker at dele yderligere. Du kan også annoncere på de fleste sociale medier, et godt supplement til søgemaskine reklame – især hvis du sælger visuelt stilfulde produkter.

Endelig nogle gode råd fra Hanna Hansson, grundlægger af webshoppen plantedli.se

Del artikel:
Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Related Posts