ITLAB DBIT.

Hvad er TikTok?

Følg os

TikTok guide for voksne: hvad er TikTok for noget, og hvordan fungerer det?

TikTok (tidligere Musical.ly) er stort blandt børn og unge i dag. Hvis Snapchat er den platform, hvor unge mennesker taler med hinanden gennem billeder, chat og film, er TikTok den platform, hvor de ser og skaber mere offentligt indhold. Med hvad er TikTok virkelig, og hvordan virker det?

Som voksen har du måske set, at unge mennesker omkring dig bruger en masse tid på TikTok, at de henviser til tendenser og memes, du ikke forstår, eller at alle synes at kende de samme danse eller særlige bevægelser til visse sange? Jeg kender en masse mennesker spekulerer på, hvad fanden de ting er! Derfor, I dag tænkte jeg at give dig en introduktion til de sociale medier TikTok.

Hvad er TikTok?

TikTok er en app skabt af kinesiske ByteDance at gøre korte videoer. Tidligere har appen Musical.ly, også den kinesiske, som i 2017 blev købt af ByteDance, som derefter fusionerede Musical.ly med TikTok, som de startede tilbage i 2016. Derfor forsvandt Musical.ly i 2018, og brugerne blev i stedet overført til TikTok.

Hos TikTok kan du filme eller uploade korte videoer. Mellem 15 og 60 sekunder lang.

Den app har over 500 millioner aktive brugere og sidste år TikTok var en af de mest downloadede apps i USA og Europa.

Hvordan brugen i Sverige ser ud lige nu ved vi ikke præcist, det blev desværre ikke målt i svenskerne og internettets seneste undersøgelse. Men hos svenskere og på internettet i 2017 var Musical.ly populær blandt børn i alderen 11-13 år. På det tidspunkt brugte 77 procent af pigerne i den alder og 26 procent af drengene appen. Ifølge hjemmesiden globalwebindex.com, 41% af TikTok brugere er i øjeblikket mellem 16 og 24 år.

Jeg tror, de fleste forældre og lærere kan blive enige om, at TikTok er en meget populær app blandt børn og unge i dag.

Appen har mange ligheder med Vine, som var ejet af Twitter og lukkede ned i 2017. Så mange, der var “viners” har virkelig fundet vej hjem på TikTok.

Hvad er “sagen” omkring TikTok?

En stor del af Musical.ly og derefter TikTok’s store succes er evnen til at filme klip til uddrag af musik eller anden lyd, som du kan downloade fra et stort lydbibliotek.

På andre sociale medier er det almindeligt at se video uden lyd. Heller ikke på Snapchat er lyd eller musik en big deal. På TikTok, på den anden side, lyden er mere eller mindre afgørende, og ofte, hvad en video er baseret på.

Blandt børn handler TikTok meget om at lave specielle danse eller synkroniserede bevægelser til forskellige populære lydklip og sange. Nogen starter og uploader en video til en bestemt sang, og så gør flere og flere personer de samme bevægelser eller danser til sangen og uploader til deres egen konto.

Her, for eksempel, er en “kawaii” dans (japansk for sød / sød), der trended for et par uger denne sommer. Den samme lyd / musik er siden blevet brugt i 1,4 millioner videoer.

Blandt børn og unge er følgende type trend eller stil på video almindelig. Hvor du står helt lige op og ned foran det mobile kamera og udføre en trending dans / bevægelse. Ofte lidt ironisk / overdrevet / selvbevidst som tvillingerne på videoen nedenfor:

Side bemærkning: mange af de unge mennesker, der er vokset op på TikTok er bare tvillinger. Sjovere at være to, kan gøre danse / bevæger sig sammen, sjovt at se? Interessant fænomen alligevel.

Men selvfølgelig er der så mange flere typer af videoer på TikTok, forskellige undergenrer og egne samfund.

Going viral på TikTok – ingen big deal


Sociale medier har gjort stillinger kan gå viral og spredes hurtigt over hele verden ved kontodeling og udstationering om de samme stillinger.

TikTok er et socialt medie, hvor mekanismerne for stillinger til at gå viral er skruet op til max. Det er ret nemt for en video hurtigt at begynde at trending og få tusindvis, hundredtusinder eller millioner af visninger.

Samtidig er cyklusserne utrolig hurtige, og en viral trend lever ikke mere end en uge eller to, før den begynder at føle sig forældet.

På Instagram eller Youtube kræver det meget arbejde og en masse følgere/følgere at få 10.000 visninger på en video. Men på TikTok, en simpel, humoristisk eller bare helt absurd video kan hurtigt få den samme mængde af synspunkter eller meget mere.

Det betyder også, at det ikke har så meget betydning at gå viral på TikTok i forhold til andre sociale medier. For eksempel behøver det ikke at føre til en stor tilstrømning af nye tilhængere, business partnerskab tilbud, eller opmærksomhed i andre medier. Tallene er simpelthen forskellige på TikTok, så det er svært at sammenligne visninger, likes og tilhængere med fx Instagram.

Memes, trends og indhold, der er nemt at bruge

TikTok handler ikke så meget om at vise sit liv eller sin hverdag, som andre sociale medier, men er mere fokuseret på netop denne ting med virale klip og memes. Videoer skal være glade for at se enkel og spontan (selv om en masse arbejde kan være bag det virkelig).

Memes er billeder og videoer online, der spreder beskeder eller vittigheder ved at henvise, ofte i flere lag, til kulturelle fænomener eller aktuelle begivenheder. Memes er også baseret på en participatorisk kultur, hvor de konstant bygger på (remixes) og udvikler meme og sprede det yderligere.

Ofte kræver et meme flere lag af forståelse for at give mening. På TikTok, er memes skabt, indøvet og remixet med høj hastighed. Ofte handler det om lyd, som nogen laver en video til. En anden tager derefter den samme lyd og laver deres egen video, hvor de spin på begrebet den første video.

På denne måde kan nogle TikTok videoer trække referencer fra masser af forskellige tendenser og nuværende memes, hvilket gør det til en slags intern vittighed, at kun dem, der hænger ud på TikTok fuldt ud forstår. Hvilket skaber en følelse af fællesskab og et fællesskab, som er en stor del af TikToks succes!

Eksempler på, hvordan tendenser og memes hos TikTok udvikler sig

Med henvisning til tendensen, men med en lille twist, det sjove er baseret på at vide, at opsætningen for denne særlige meme er, at du skal være “stilfuld” efter overgangen:

På hver TikTok video kan du se fem forskellige knapper øverst i højre side. Toppen er personens konto, hvis du trykker på den, kan du begynde at følge kontoen, hvis du ikke allerede gør det. Du kan også klikke på kontoen for at se personens andre videoer.

Ligesom hjertet, kommentere funktion, og dele knappen er anerkendt fra andre sociale medier. Under del er der også en række muligheder, du kan bruge til at oprette dine egne TikToks. Det kommer vi til om lidt.

Knappen nederst (som ligner en roterende LP) er den lyd eller musik, der bruges i klippet. Hvis du trykker på den, kan du gemme lyden (hvis du vil bruge den i en video senere), og du kan se andre videoer, der bruger den samme lyd.

På nogle lyde er der også en video først med et gult mærke, der siger “original” for at vise, at det var den pågældende video, der var oprindelsen af den specifikke tendens.

Selv en lyd, du optager dig selv i en video, det vil sige, hvor du taler, for eksempel, bliver sådan en lyd, som andre kan bruge i deres videoer.

I oplysningerne under videoen kan du se, hvem der, da klippet blev uploadet, en lille tekst til videoen og bruge hashtags. Du kan vælge at oversætte teksten ved at trykke på “Vis oversættelse”. Nederst kan du også se, hvilken lyd der bruges. Du kan også få oplysninger om en bestemt effekt, der anvendes på klippet.

Er TikTok sikkert for børn, teenager og selvfølgelig også voksne?

TikTok og censur -Da TikTok kommer fra en kinesisk virksomhed, er det ikke helt ligetil. Hvilket i TikToks tilfælde blandt andet betyder, at de har en kinesisk version af appen med hård censur.

I andre lande er det også blevet bemærket, at TikTok har strenge, lokale moderationsregler. Som i Tyrkiet, hvor LGBTQ-relateret indhold blandt andet er censureret.

I Danmark har jeg ikke set eller hørt noget om, at indhold bliver fjernet eller censureret, men det betyder naturligvis ikke, at det ikke sker. Jeg kan dog sige, at jeg følger mange primært amerikanske LGBTQ mennesker på TikTok, der synes at have en temmelig stor og flot samfund på app.

Indsamler TikTok data?

Ja, som alle sociale medier indsamler TikTok data om os som brugere.

De har tidligere måttet betale bøder til flere millioner kroner i USA for at indsamle personoplysninger fra børn under 13 år. Siden da har de indført flere kontroller og sikkerhedsforanstaltninger specifikt for børn.

Ellers er der ingen tegn på, at TikTok ville indsamle flere eller nogen anden form for data end andre sociale medier. En fordel er, at de sociale medier ikke fokuserer på fx at dele deres holdning, samle alle deres venner og slægtninge, dele, hvad du arbejder med etc (som vi gør på Facebook). Det vanskelige er naturligvis, at det er liiite uklart, om den kinesiske stat eller anden måde har adgang til data fra app og kunne bruge en på en eller anden måde.

Men i øjeblikket er der ingen grund til at bekymre sig mere om TikTok end andre sociale medier.

Hvordan kan du som forælder tænke på dit barns brugen af TikTok?

Kort sagt:

  • Selve appen er ikke farlig for børn at bruge
  • Udforsk appen med dit barn
  • Sørg for, at dit barn ved, at det kan tale med dig, hvis de ser noget mærkeligt på appen
  • Derudover vil jeg også opfordre dig til at sørge for, at hvis dit barn ønsker at lave deres egne TikToks, kan du sørge for, at det er en privat konto, som kun barnets venner kan interagere med.
  • Det er også muligt at slå kommentarfunktionen fra.
Del artikel:
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Christina

Christina

Related Posts

IPhone 12 mini

Iphone 12 Mini – mindst er bedst i dette års Iphone-serie

Er mit domæne noget værd? Hvor meget er mit domæne værd? Hvad er mit domæne værd? Få svar på alle spørgsmål her

Nyhedsbrev startup guide

Introduktion til mailliste og nyhedsmail, kom god i gang og skabe konverteringer til din virksomhed

IPhone 12 mini

Iphone 12 Mini – mindst er bedst i dette års Iphone-serie

Er mit domæne noget værd? Hvor meget er mit domæne værd? Hvad er mit domæne værd? Få svar på alle spørgsmål her

Nyhedsbrev startup guide

Introduktion til mailliste og nyhedsmail, kom god i gang og skabe konverteringer til din virksomhed