ITLAB DBIT.

Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Nyhedsbrev startup guide

Følg os

E-mail, nyhedsbreve, mailudsendelser e-mails – kært barn har mange navne

Men uanset hvilket ord du foretrækker, én ting er sikkert: at have kontakt med dine kunder eller tilhængere via e-mail er en smart og bevist ting!

Jeg selv blev konverteret et par år siden fra at tro, at nyhedsbreve og e-mails var dateret og kedeligt. Det er virkelig den anden vej rundt! Og hvis du som selvstændig lyttede til eller læse amerikanske iværksætter podcasts og blogs, så har du sikkert hørt folk male på om deres “postliste” en masse.

 

Hvorfor e-mail og nyhedsbreve?

Sociale medier kommer og går, men e-mails fortsætter! Ifølge danskerne og internettet bruger 95 % af internetbrugerne e-mail, og 72 % gør det dagligt. Brugen af e-mail har stået stabilt gennem årene.
Indbakken styres ikke af algoritmer – når du har fået adgang, vil din e-mail komme for modtagerens øjne.
En direkte kontakt, hvis der sker noget. 

Hvis din Facebook-side forsvinder, eller du bliver låst ude af din Instagram, har du e-mails som en stabil og åben kommunikationskanal til dine følgere.
Kontakter, du ejer. Hvis du ønsker at skifte fra en social media platform til en anden, skal du ikke tage dine tilhængere med dig. Du ejer ikke disse platforme. Din postliste er din, og hvis du vil ændre posttjenesten, kan du tage den med dig.

Hold kontakten gennem nyhedsbrev

Hold kontakten og opbygge forhold. Når nogen googler sig til et blogindlæg, en youtube-video eller et produkt fra dig, får du mulighed for at fortsætte med at levere værdi og opretholde forholdet til den pågældende person i stedet for, at de forsvinder. Du skal blot gøre mere af hver kontakt.
Vi kan godt lide at få tingene leveret. Vi lever alle travle liv, og mange har ikke tid eller ret til at læse blogs, læse de nyeste tendenser eller google for ny viden selv. At få det leveret, pakket og klar, fra en person, vi har tillid til, er ofte meget attraktivt!

Drive trafik eller fremme dine tilbud. Dine tilhængere har en masse at gøre, og derfor risikerer at gå glip af rigtig gode ting, du opretter for dem. Ved at sende en e-mail fra tid til anden med links til indhold og tilbud, skal du sørge for, at de ikke går glip af den værdi, du kan give dem.
Nyhedsbrevet er dødt – længe leve nyhedsbrevet!

Først og fremmest vil jeg gerne sige: hvis kun ordet “nyhedsbrev” gør det igen i maven – jeg forstår dig! Jeg har haft det på samme måde. Vores mail kurve er normalt fyldt med den digitale svarer til irriterende flyers i postkassen.

Det er ikke den slags nyhedsbrev jeg vil gerne opfordre dig til at begynde at sende

I dette indlæg, du vil ikke lære nogen “mørk side” strategier eller hacks for hvordan man kan sende irriterende, automatiserede flyers at drive salg, salg, salg.

I stedet lærer du at opbygge et forhold gennem tankevækkende og givende e-mails, som dine abonnenter ser frem til at komme i kurven.

Af denne grund, jeg plejer at undgå ordet nyhedsbrev og i stedet tale om en e-mail klub eller en e-mail.

Fordi jeg tror, når du beder om en andens e-mail-adresse, du beder om deres tillid. Du beder om direkte adgang til deres indbakke. Det er en tillid, der skal optjenes. Og det er vigtigt, at du leverer noget af værdi.

Nogle almindelige typer af e-mail-scanninger er:

Virksomhedens nyhedsbrev. En virksomhed deler de seneste nyheder, tilbud og måske en kort hilsen. Normalt helt mallat og kræver, at modtageren er meget interesseret i virksomhedens produkter / tjenester. Let at forstå og lavet for dig at klikke sig igennem til hjemmesiden.
Trendspænder eller business intelligence. Et brev, der samler vigtige links og nyheder i en bestemt branche eller et bestemt område. Værdifuldt for dem, der har brug for at holde sig ajour, men ikke har tid til at overvåge sig selv.

Det indflydelsesrige bogstav. En mailing fra en profil, du kan lide at følge (blogger, youtuber, forfatter, fotograf, journalist osv.). Normalt mere personlig og med unikt indhold skabt netop til mailing. Kan også indeholde links til nye opslag eller artikler fra den måned, du måske er gået glip af, og tip/links til andre personers indhold. 

Værdifuld baseret på at få en mere personlig kontakt med en profil, du allerede kan lide.
Viden og upload. Lignende influencer brev, men fra en profil med fokus på undervisning noget. Hvor du får ny viden og indsigt fra selve e-mailens indhold. Det kan ofte være en del af en længere upload for at sælge et produkt, såsom en bog eller web kursus. Få dagens vigtigste nyheder fra jv.dk direkte i din indbakke.

Mail magasin. En samling af unikke og høj kvalitet artikler i mail-format. Ligesom en lille mini-bakke lige ned i indbakken. Kræver lidt mere tid og engagement fra modtageren, da det er meget at læse. Ofte har en høj værdi baseret på kvaliteten af indholdet. 

Da det er indhold, der også kræver ressourcer at oprette, kan en e-mail som denne nogle gange omfatte sponsoreret indhold/annoncer eller være knyttet til en betalt model.
Din e-mail? Disse er blot nogle få almindelige eksempler. Måske tænker du på en kombination af disse? Eller har du en helt ny, revolutionerende idé?

Trin 1: Valg af nyhedsbrev udbyder

Det er naturligvis muligt at selv administrere din postliste og manuelt skrive op og tilføje nye e-mail-adresser i en gruppe i din almindelige mail-program til at sende ud til. Men det er kompliceret, ufleksibelt og tidskrævende! Derudover mere kompliceret, når det kommer til at leve op til GDPR.

Hele pointen med at digitalisere noget er at bruge teknologi til at hjælpe dig med at gøre noget på en ny måde, der er nemmere og glattere. Så det er derfor, langt de fleste i dag bruger en tjeneste til deres forsendelser.

Hvis du har en hjemmeside, er det meget muligt, at din webhost tilbyder også en enklere service til at sende e-mails. Se nedenstående punkter for funktionaliteten, før du vælger, om du vil bruge den eller registrere dig et andet sted.

Hvad skal man tænke igennem, før du tilmelder dig

Hvilken service der er bedst for dig, afhænger lidt af dine behov, dit budget, dine fremtidige planer, og hvad der er mest prioriteret.

Her er nogle af de ting, der er gode at holde styr på og tænke over, før du beslutter dig.

Og jeg ved… Selvfølgelig kan det være svært at vide lige nu, hvor mange abonnenter du vil have, eller hvilke funktioner du måske har brug for senere. Det er okay, det er okay! Hvis du vil ændre service, kan du eksportere den liste, du har opbygget, og tage den med dig.

Forskellige tjenester har forskellige prismodeller. Normalt er prisen justeret baseret på, hvor mange abonnenter du har på din liste, og hvor ofte du sender breve til disse abonnenter.

Så afhængigt af hvor store dine ambitioner er med din postliste, skal du se på, hvad der sker, og hvordan prisen påvirkes som din liste vokser.

For dem, der ønsker at holde det lille og enkelt, måske for en blog på hobby niveau, er der flere gode muligheder, hvor det er gratis op til 1000 eller 2000 abonnenter. Men selvfølgelig, sørg for at kontrollere, hvad der sker, hvis du kommer over den frie grænse, så det vil ikke være en uventet overraskelse. Gratis abonnementer er normalt også mere begrænset med hensyn til funktionalitet.

Segmentering nyhedsbreve

Efterhånden som din liste vokser, kan du begynde at kategorisere dine abonnenter efter forskellige kriterier for at sikre, at du sender så relevante e-mails som muligt. Derfor vil du se, hvilke muligheder din valgte mailtjeneste har for at gøre dette.

For eksempel for at kunne angive, at alle, der klikker på et bestemt link i en e-mail, bliver tagget, så du kun kan sende en ny e-mail til disse abonnenter. Dette giver dig mulighed for at segmentere din liste baseret på områder af interesse, tjenester eller produkter, de allerede har købt eller lignende.

Automatiseringer

Når du begynder at få en lille smule af en hænge af at sende e-mails og indsamle nye abonnenter, vil du også begynde at se muligheder for at automatisere forsendelser.

For eksempel bør abonnenter, der tilmelder sig via en bestemt side, modtage en eller flere e-mails, der sendes til dem automatisk i en sekvens over tid. Hvilket kunne være en række e-mails, der præsenterer dig selv eller et e-mailkursus (“Lær at annoncere på Facebook på fire uger”).

Indhold, der kan downloades

At være i stand til at sende ud downloades, digitale produkter såsom billeder eller PDF-filer kan være en stor og bekvem måde at tiltrække nye abonnenter på listen (se trin 2).

Hvis du vælger en e-mail-tjeneste, hvor du kan uploade filerne, kan tjenesten også håndtere leveringen på en nem måde. Så bliver det fuldt automatiseret og letter og sparer tid for dig.

Desuden betyder det, at du ikke behøver din egen hjemmeside eller webhost til at gemme de filer, som dine abonnenter kan downloade.

Landingssider og widgets

For at få nye abonnenter til at tilmelde dig, skal der være en formular et eller andet sted. Hvis du har en blog, er det nemt at tilføje en widget (modul) til registrering direkte i stillinger, sidemenu eller på en bestemt side. Samme for dig med din egen hjemmeside. Dette gør det muligt for den person, der tilmelder sig, at komme direkte ind på listen uden manuel håndtering fra dig. En god e-mail-tjeneste bør også sende en bekræftelses-e-mail, hvor personen kan klikke på et link (såkaldt dobbelt opt-in).

Hvis du ikke har dit eget websted, men kun en youtube-kanal, en LinkedIn-konto eller Instagram, er det godt, hvis den e-mail-tjeneste, du bruger, har mulighed for at oprette dine egne landingssider. Det vil sige en lille simpel webside, hvor du kan tilmelde dig dit nyhedsbrev. På denne måde behøver du ikke at betale ekstra for en hjemmeside bare for at indsamle e-mail abonnenter.

Skabeloner, layout og design

Dette design af e-mail er lidt af et vendepunkt. Skal det indeholde logoer, billeder, farver og har et attraktivt layout? Eller skal det mere ligne en “almindelig e-mail” med fokus på teksten?

Nogle mennesker synes, det er vigtigt at have et flot design, hvor de ønsker at være i stand til at bruge skabeloner, farver, brugerdefinerede skrifttyper og andre elementer. Hvor det grafiske udseende af nyhedsbrevet er en del af brandet og kan være med til at få det til at føles mere som en dejlig magasinlanding i din indbakke.

En risiko med en meget “designet” mailing er, at nogle af designet kan forsvinde i din indbakke, fordi mange mail-programmer ikke viser billeder på grund af sikkerhed. Hvis du ikke lykkes helt med design, kan udseendet af din mailing være i fare for at minde modtageren af disse kedelige nyhedsbreve fra virksomheder (som vi ikke læser).

 Læs mere: Sådan undlader du dine e-mails til at ende i spam-filtre

Fordelen ved en mere designet nyhedsbrev er, at du kan etablere brand, gøre bogstavet “pop” og skille sig ud fra mængden, og hvis du har en masse indhold, du kan strukturere dette op, så det vil være let at overse og læse.

Hvis du ønsker at være i stand til at lave et flot design på din e-mail mailing, er det vigtigt at tjekke, hvilke skabeloner og værktøjer der tilbydes til dette.

Typer af nyhedsbreve, der ofte kører en mere designet layout er:

Virksomhedens nyhedsbrev

Tendensspænd eller business intelligence
Dagens e-avis
Andre kører mere på den minimalistiske stil med stort set kun tekst og enklere skabeloner og værktøjer til design. Dette gør mailing føles mere som en personlig e-mail end et “nyhedsbrev”.

Ved at fjerne alle “fancy” logoer og designs, kan du fokusere mere på tekstindholdet og sørg for, at intet forstyrrer læserens opmærksomhed.

Når du bruger et mere minimalistisk design, bliver det ekstra vigtigt, at teksten giver nok værdi.

Typer af nyhedsbreve, der ofte kører på mere minimalistisk layout er:

Indflydelsesrige nyhedsbrev

I dagens digitale samfund er vi vant til at få data om, hvordan vores kommunikationsindsats fungerer. Du kan se visninger og synes godt om på sociale medier, følge besøg på dit website, se, hvad folk google for at ende op med dig og så videre.

Bare at sende e-mails uden opfølgning er lidt ligesom at skrige ind i et sort hul. En god e-mail-tjeneste giver dig derfor statistik over, hvordan dine e-mails klarer sig. De mest almindelige statistikker er åbningsfrekvensen, og hvor mange personer der har klikket på et link i e-mailen. Derefter kan det differentiere lidt, hvilken slags statistik du kan komme ud.

Nogle e-mail-tjenester tilbyder også A / B-test. Hvor du kan sende to forskellige e-mails, hvor halvdelen af listen får den ene og halvdelen af listen den anden. Så kan du sammenligne, hvilken en fungerede bedst. For eksempel, hvis du ønsker at teste forskellen mellem meget designet eller mere minimalistisk design på e-mailen, forskellige overskrifter eller helt andet indhold.

 

Del artikel:
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Christina

Christina

Doven korrekturlæser, passioneret medieforsker og digital designer

Related Posts

people using hand click searching browsing internet page on computer touch screen

Hvad er mit domæne værd

Hvor meget er mit domæne værd? Har mit domæne et værdi -> Få svar her

people using hand click searching browsing internet page on computer touch screen

Hvad er mit domæne værd

Hvor meget er mit domæne værd? Har mit domæne et værdi -> Få svar her