ITLAB DBIT.

lysterapilampe, hvad er det?

I denne artikel så kan du lære om lysterapi og hvad dette fænomen kan

Lysterapilampe

Når efteråret kommer, og timerne af dagslys falder, kryber vintertræthed normalt også ind. Med en dagslyslampe, også kaldet en sollys, er det muligt at udvide sommerfølelsen og give kroppen et skub i den rigtige retning. Ved at bruge en lysterapilampe et par morgener om ugen er det muligt at forhindre træthed i vinteren, hjælpe kroppen med døgnrytmen og få et tiltrængt energiboost.

Hvad lysterapi?

Lysterapi, solterapi eller lysbehandling er en type af behandling, der udgør dagslys og derved forhindrer eller lindrer en vinter- og efterårsdepression. Ved at tilbringe omkring 1-2 timer ad gangen i et lyst rum hjælper lyset med at afbryde produktionen af melatonin, og den døgnrytme stabiliseres, når kroppen føler en større forskel mellem dag og aften.

Hvad er en lysterapilampe?

En lysterapilampe er en slags lampe, der efterligner dagslys. Lamperne har en høj luminans, der måles i lux, hvor lux beskrives lidt mere simpelt, hvor meget af lyskildens lys, der rammer en bestemt overflade.

Lysterapi findes i flere farver, og de har forskellig virke på vores hud osv. For eksempel rød lysterapi virker mod fine linjer, rynker, hudtone, store porer og giver huden en strålende glød. Du kan købe din egen lysterapilame og læse mere om rød lysterapilampe og andre typer af lys her. 

Hvordan bruges en dagslyslampe/lysterapilampe?

Hvis du bruger en lysterapilampe derhjemme, skal du indstille lampen til den afstand, der anbefales i den vejledning det følger med, og det samme gælder den tid, der skal bruges. En retningslinje er, at jo stærkere lampen og jo tættere afstanden mellem lampen og ansigtet er, desto kortere behandlingstid.

Nogle ting at huske på, før du foretager et køb

Lysterapilamper fås i forskellige modeller og størrelser. Når det er tid til at købe en lysterapilampe til hjemmebrug, er der et par ting at huske på:

  • Lysstyrke og intensitet
  • Størrelse
  • Strømforbrug

Hvad får os til at føle os godt med dagslys?

Når vi står op om morgenen og rammes af dagslys, begynder kroppen at producere serotonin, en neurotransmitter, der regulerer vores indre “døgnur”, og vi vågner op af det. Om aftenen opfatter kroppen, at det bliver mørkere, og melatonin begynder at dannes fra serotonin. Melatonin er et hormon, der gør os trætte og søvnige, og det dannes for det meste om aftenen og natten. Da dagene i løbet af efteråret og vinteren er korte, og vi normalt er indendørs i de få timer, hvor der er dagslys, producerer kroppen mindre serotonin, hvilket gør os mere trætte end normalt og påvirker også andre dele af kroppen, såsom vores appetit samt vores humør, og for lidt serotonin kan gøre os deprimerede.

Den nemmeste måde at genopfylde serotonin på er at gå ud i dagslys og udsætte så meget af kroppen som muligt for dagslys, især ansigt og øjne. Derfor er en lysterapilampe en rigtigt god idé!

Johan Pedersen

forfatter

Top 10 bedste lysterapilamper enligt forbruger-test.dk


Lumie Brazil – Score 9.8.
Lumie Desklamp II – Score 9.8.
Lumie Brightspark – Score 9.6.
Philips HF3500/01 – Score 9.3.
Philips HF3420/01 – Score 8.9.
Beurer TL090 – Score 8.7.
Beurer TL 55 – Score 8.6.
Beurer WL 80 – Score 8.6.